Основні напрямки роботи класних керівників, що братимуть участь в реалізації допрофільної підготовки

Інформаційна робота з учнями та їх сім’ями

Інформування батьків про діяльність освітнього закладу з питань допрофільної підготовки і профільного навчання (суть, навчальний план, перелік навчальних курсів за вибором, можливість навчання у профільному класі, державна підсумкова атестація у 9 класі). Інформування батьків і дітей про навчальні заклади загальної, допрофесійної і додаткової освіти, де учні можуть продовжити навчання після закінчення основної школи (розповсюдження освітньої карти міста чи району). Організація «подорожі» по освітній карті.

Психолого-педагогічна діагностика

Діагностика інтересів, здібностей, нахилів, освітніх запитів школярів з урахуванням думок їх батьків і педагогів здійснюється з допомогою анкетування, тестування, співбесід, інших методів спільно з психологом.

Аналіз і оцінка результатів допрофільної підготовки

Орієнтовними критеріями готовності учнів 9 класу до вибору профілю навчання у старшій школі є:

1) інформаційна готовність щодо усвідомлення важливості профільного навчання для подальшого продовження освіти, життєвого, соціального і професійного самовизначення,

2) ціннісні орієнтації, пов’язані з профілем навчання і відповідними йому напрямками післяшкільної освіти,

3) індивідуально виражений напрям профільного навчання,

4) наявність особистого профільно зорієнтованого освітнього досвіду.

Можливі форми, методи і прийоми профорієнтаційної роботи

1. Класні батьківські збори «Значення допрофільної підготовки для вибору профілю і місця навчання у 10 класі»;

2. Презентація курсів за вибором (елективних курсів допрофільної підготовки);

3. Оформлення стенду «Профільне навчання і допрофільна підготовка»;

4. Реальні і віртуальні екскурсії;

5. Організація перегляду відеофільмів, самостійна робота учнів з джерелами інформації;

6. Відвідування «Днів відкритих дверей»;

7. Анкетування батьків;

8. Анкетування учнів для виявлення їх інтересів, здібностей, нахилів, освітніх запитів;

9. Батьківські збори «Портфоліо або папка індивідуальних досягнень»;

10. Індивідуальні консультації учнів і їхніх батьків;

11. Організація дня «занурення» в проблему.

На замітку старшокласникові:

Плануючи свою професійну кар’єру, необхідно визначити:

1. Головну життєво-професійну мету (ким хочу стати, чого хочу досягти, яким хочу бути).

2. Ланцюжок найближчих і стратегічних цілей (де буду вчитися, перша робота, подальші перспективи).

3. Шляхи і засоби досягнення найближчої мети (ознайомлення, випробування сил, самоосвіта).

4. Можливі внутрішні перешкоди.

5. Свої можливості.

6. Запасні варіанти.

Правила вибору професії

1. Вивчити якомога більше професій, визначити, які професії і спеціалісти необхідні в районі, області.

2. Вивчити самого себе (інтереси, здібності, нахили, риси характеру, здоров’я, самооцінка, темперамент тощо).

3. Вибрати професію, що найбільше відповідає особистим якостям.

4. Докладно з’ясувати особливості вибраної професії, можливості її здобуття.

5. Реалізувати можливості практичної апробації власних сил в обраній професії.

6. Порівняти одержані знання про професію зі своїми профможливостями.

7. За відсутності відповідності між ними вивчити запасний варіант професійного вибору.

8. Вибравши для себе майбутню професію, необхідно проявляти наполегливість у реалізації професійних намірів і оволодінні професією досконало.

Типові помилки і труднощі під час вибору професії

1. Ставлення до вибору професії як до вибору пожиттєвого пристановища.

2. Орієнтація тільки на вищу освіту.

3. Слідування стереотипу про непрестижність окремих важливих, вакантних і навіть оплачуваних професій і занять.

4. Вибір професії «за компанію», щоб не відстати від друзів.

5. Перенесення власного ставлення до представника якої-небудь професії на саму професію.

6. Захоплення тільки якоюсь частиною сторони професії.

7. Застарілі уявлення про характер праці у деяких сферах виробництва.

8. Невміння розібратися у своїх власних здібностях, незнання чи недооцінка своїх фізичних можливостей, недоліків, властивих при виборі професії.

Кiлькiсть переглядiв: 222